Elmiamässan är en trevlig tillställning. En väldigt stor sådan dessutom, omkring 75000 personer besökte mässan i år!

Alpinaklubben har ställt ut på Elmia under en rad år och det har nästan blivit till en tradition. Är man allmänt bilintresserad så finns här väldigt mycket att se, både europeiskt, amerikanskt och japanskt. Original eller ombyggt efter konstens alla regler. Det är också ett kul arbete att stå i klubbmontern, för det kommer folk nästan hela tiden och ställer frågor så det blir aldrig tråkigt. Vi som representerade klubben i år var vår ordförande Ando Gunnarsson, Henrik Lundbäck och jag själv, Fredrik Ekroth.

I år hade klubben tilldelats en monter om 75 kvm vilket med god marginal räcker för två bilar, bord och stolar. Bilarna för året härstammade från 80-talet och hette B7 Turbo. Henkes sedan (e28) och min egen coupé (e24), båda lackerade i BMWs skogsgröna kulör Achatgrün.

IMG_7521IMG_7520

En trevlig sak var att Alpina hade skickat oss fem kartonger med broschyrer över sitt modellsortiment vilka vi delade ut på mässan, drygt 300 broschyrer hann vi sprida.

I mässproceduren ingår att vara i tid i montern ca en timma innan publiken kommer. Man plockar fram de grejer som ska visas och lägger ett lager utställningsvax på bilarna. Det senare behövs verkligen då det är mycket damm som virvlar runt i luften under mässan. Med hjälp av detta sprayvax och mikrofiberduk blir man av med dammet och får tillbaka lystern i lacken utan att det blir några repor.

Elmia bjöd även i år på en uppsjö av olika fordon och helhetsintrycket var bättre än de senaste åren då det funnits flera tomma ytor i hallarna. Nu var däremot alla ytor fulla.

Personliga favoriter bland det som visades var förutom våra egna bilar; ”Bärgarkungen” Svempas dragrace-Scania med inte mindre än SEX st turboaggregat! En finsk motivlackerad långtradare som det, om jag inte fattat fel skulle köras betong med och som dessutom skulle göra sitt första jobb direkt efter mässan för att slippa gå tom hem! Lacken, motiven och allt på den bilen var helt makalöst!

IMG_7447 IMG_7448

Andra roliga saker var en londonbuss, Mustangklubbens monter med två Shelbymustanger, en -66:a och en -67:a. Två Ford Lotus Cortinor, en Opel Ascona B i fantastiskt lågmilat originalskick. Porsche 997 GT3 4,0, en hårt ”stance-ad” BMW e28 med topp-puts och  gardiner(!) i bakfönstren och en mycket smakfullt breddad BMW Z4 av den senaste generationen, mäktig utan att bli för mycket. Jo just det, en ”SAAB V4” med motor och drivlina från en modern Ford Shelby GT500 var också riktigt imponerande. Plåtjobbet var i en högre skola och motorn levererade 620 hk!

När påskhelgen så var till ända hade vi pratat med uppskattningsvis ett par hundra personer. Vi fick också några nya medlemmar och inledde en kontakt med Turtle Wax samt ett företag som säljer stöldskyddsmärkningen ”Smart DNA” som är ett effektivt sätt att stöldskyddsmärka bilar eller annan egendom. På det hela taget en mycket lyckad mässa.

IMG_7498

 

 

Alpina CS på Elmia 2015

Jan Törnkvist


Alpinaberoende sedan jag blev med min B10 V8 2010. Har sedan augusti 2015, ytterligare en B10, blev en V8S också den titansilvermetallic.


Post navigation


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *