logoround

 

Alpina’s historia från början fram till idag hittar du på Alpina’s hemsida.

http://www.alpina-automobiles.com/en/alpina-company/milestones.html

Viktiga årtal inom historien om ALPINA

1961
Burkard Bovensiepen (son till Dr. Rudolf Bovensiepen, grundaren av ALPINA Office Machine Works) startar sin utveckling av ett nytt insug för Weber 40 förgasare, tänkt att användas till den nya BMW 1500-modellen

1964
Den unge ingenjör Bovensiepen får mycket beröm för det fina arbetet av byggandet av förgasaruppsättningen och dess kvalité. Alltifrån de hårdföra biltidningarna till BMW´s legendariska försäljningschef Paul G. Hahnemann, lovordar de motorer som byggts och innehåller den nya ALPINA förgasaren. BMW certifierar de bilar som modifierats med ALPINAs förgasaruppsättning genom att tillse fabriksgarantin gäller även för dessa.

1965
Företaget ALPINA Burkard Bovensiepen KG etableras 1:a Januari detta år i Kaufbeuren med åtta anställda.

1967
ALPINA´s varumärke förstärks genom den nyframtagna företagslogotypen, vilken används fortfarande. I en och samma logotype kännetecknas varumärket och den ingenjörskonst som utmärker kvalitén företaget står för. Den blå och röda skölden symboliserar färgerna i Buchloes stadsvapen.

1968
ALPINA ger sig in i motorsporten via Touring Car-mästerskapen och detta år är början på en lång och fin era av segrar och duktiga racerförare. Nu klassiska namn som Derek Bell, Harald Ertl, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Brian Muir och Hans Stuck körde för Alpina under åren fram till 1973.

1970
Detta år var ett fantastiskt tävlingsår för ALPINA. Man vann European Touring Car Championship, 24-timmarsloppet I Spa-Francorchamps samt alla de större tävlingarna inom Tysklands gränser (Road Course, Hill-Climb och Rallye)

1971
ALPINA övertygar BMW om att en lättare version av e9-coupén behöver tas fram för att fortsättningsvis kunna vara konkurrenskraftig i Touring Car-mästerskapen. De båda samarbetar och resultatet blir BMW 3.0 CSL. Det som framförallt kännetecknar bilen exteriört är Alpinas klassiska fälgar (en sportbil som officiellt levereras från BMW).

1973
ALPINA´s racerteam vinner återigen European Touring-car mästerskapet för ALPINA och BMW. Niki Lauda satte ett starkt rekord på sextimmarsloppet på Nürburgring körandes BMW 3,0 CSL. Oljekrisen slår hårt mot motorsporten. ALPINA utvecklar motorer som kör på vanlig bensin.

1975
ALPINA börjar bygga upp ett nätverk av återförsäljare i Tyskland, detta sker genom BMW´s egna återförsäljare. Samtidigt skapas kontakter och nätverk för import inom England och Schweiz.

1977
ALPINA vinner återigen European Touring-car mästerskapet, denna gång genom föraren Dieter Quester körandes en BMW ALPINA 3.5 CSL. Det var flera jämna lopp och strider mot favoriterna körandes Jaguar coupéer. ALPINA väljer detta år att kliva av tävlandet för en kommande 10 årsperiod och satsar nu på att utveckla personbilar istället.

1978
ALPINA slår på stort och presenterar 3 st nya bilar vid den italienska mässan Lago di Garda, var och en 100% utvecklad hos den egna fabriken. BMW ALPINA B7 Turbo, baserad på BMW 5-serien, blir världens snabbaste sedan. BMW ALPINA B7 Turbo Coupé med sin motoreffekt på 300hk blir en av världens snabbaste coupéer. Var och en av den nya generationens Alpina motorer har helt elektroniskt styrd tändning, något som var unikt inom bilindustrin på den här tiden. Burkard Bovensiepen startar även en ny affärsdel inom ALPINA – utsökta viner. På mycket kort tid blir de flesta av de finaste tyska restaurangerna kunder till Alpinas vinsektion liksom många privatsamlare och andra vinälskare. Ett japanskt nätverk börja med import av ALPINA och det kommer visa sig vara början på ett mycket gott samarbete. År 2001 anlände den 2000:e bilen till Japan.

1981
Tidningen Auto Motor & Sport utlyser en tävling – Shell Kilometer Marathon – om en utmaning i bränslebesparing. En BMW ALPINA 318i vann sin klass.

1983
ALPINA registreras officiellt som eget bilfabrikat av det tyska transportministeriet – Kraftfahrtbundesamt.

1985
ALPINA konverterar börjar att konvertera sin motorproduktion till att använda metallkatalysatorer. Det normala inom industrin på den här tiden var att använda keramiska sådana. ALPINA använde sig av en tekonologi kallad Emitec. Det skulle dröja många år framåt inom andra välrenommerade fabrikat började med samma teknik i sina bilar.

1987
ALPINA är tillbaks inom motorsporttävlingarna igen och vinner ett flertal stora lopp. Det tyska European touring car-mästerskapet får nya regler till stor del med inflytande från Burkard Bovensiepen och tävlinarna drar till sig en allt större publik. Andy Bovensiepen (son till Burkard) är en av förarna i Alpinas stall. Alpinas nya metallkatalysator används i racerbilmodellen och tekniken blir senare branschstandard inom alla DTM bilar framöver.

1988
ALPINA väljer att dra sig ut motorsporten och tävlandet igen för att fokusera helt och hållet på utvecklingen av nya exklusiva personbilar.

1989
ALPINA presenterar den legendariska sedanen B10 Bi-Turbo baserad på dåtidens BMW 5-serie med E34-karossen. Bilen är världens snabbaste familjesedan med en toppfart på nästan 300km/h. Bilen får ett världskänt omdöme av skribenten Paul Frére i tidningen Road & Track, ”Det här är väldens bästa sedan”.

1990
ALPINA expanderar även fortsättningsvis som ett mycket välmående företag. Man har nu 120 anställda och bygger nya byggnader för produktion och administration.

1992
ALPINA presenterar sin modell B12 5,7 Coupé, baserad på BMW 8-serien med E31-kaross. Bilen har den nya och revolutionerande Shift-Tronic tekniken, ett elektroniskt styrt kopplingssystem, vilket för att vara en bil i den är starka klassen ger en bomullsmjuk känsla vid varje koppling även vid maximal acceleration.

1993
ALPINA´s nya Switch-Tronic öppnar för en ny och sportigare automat körstil. Kombinationen genom att kunna växla manuellt genom knappar bakom ratten likt och den enkla smidigheten att låta bilen växla automatiskt, något som blivit allt vanligare på dagens prestandabilar.

1995
ALPINA är första fabrikör att sätta in superkatalysatorer i serieproduktion. Det är en elektriskt uppvärmd katalysator och första bilen med denna bli B12 5,7 E-Kat, baserad på BMW 7-serien i E38-kaross. Samarbetet för detta ihop med BMW och Emitec representerar en helt ny teknologi för att stävja motorutsläppen. Man är redan 80% under de europeiska kraven när det gäller utsläppen.

1999
ALPINA presenterar sin första diesel modell, D10 Bi-Turbo baserad på BMW´s 5-serie i E39 kaross, på bilsalongen i Genéve. Det är den kraftfullaste diesel sedanen i världen. Bilen är framtagen i ett samarbete mellan ALPINA och BMW.

2002
ALPINA presenterar Roadster V8 med Switch-Tronic, baserad på BMW Z8. Bilen blir en stor succé framförallt i Nordamerika vilket också är första gång Alpina skeppar bilar över till den amerikanska marknaden. C:a 80% av de 555 tillverkade bilarna såldes i Amerika, resterande i Europa och Japan.

2003
ALPINA presenterar nya B7 baserad på BMW 7-serien med E65-kaross. I denna bilen har Alpina realiserat sitt nya koncept med både kompressor och valve-tronic teknik. Detta leder till en mycket låg bränslekonsumering för att vara en stor bil med 500hk.

2012
ALPINA presenterar en ny B6 BiTurbo Coupé samt en specialversion av B3 BiTurbo kallad GT3, båda har avgassystem utvecklade i samarbete med det välrennomerade företager Akrapovic.

2013
En för ALPINA helt ny biltyp presenteras, XD3 BiTurbo vilken är ALPINAs första SUV och som drivs av en dieselsexa på 350 hk.

Nya versioner av BMWs 3-serie F30 visas också. B3 BiTurbo med dubbelturbosexa på 410 hk och D3 BiTurbo med ovan nämnda dieselsexa.